Roep particuliere verhuurders op: 0% is genoeg!

Ik teken de petitie en blijf op de hoogte van acties tegen de huurverhoging.​

particuliere verhuurders

Stop de huurverhoging

Roep particuliere verhuurders op: 0% is genoeg!

Midden in de coronacrisis drukte het kabinet afgelopen jaar samen met verhuurders in Nederland de grootste huurstijging in zes jaar tijd door. Ook Zutphense verhuurders deden hieraan mee.

De huren zijn onder drie kabinetten Rutte gemiddeld met maar liefst 35% gestegen. De helft van de huurders had vorig jaar al moeite om de huur te betalen. Terwijl de multinationals steun van de regering krijgen, betalen de huurders elk jaar meer.

Terwijl de roep tot huurbevriezing van sociale huurwoningen groeit, blijven de particulieren buiten schot. Vastgoedbazen als Prime Pitch, Torenstad, CANLiving by Capreit en vele andere particuliere verhuurders in Zutphen moeten hun huurverhogingen terugdraaien.

De minister kan de huurverhoging voor álle verhuurders van tafel vegen, maar deze particuliere verhuurders kunnen ook zelf besluiten de huur in 2021 niet te verhogen. Daar helpen wij graag een handje bij mee.

Wij, huurders uit Zutphen en Warnsveld roepen alle particuliere verhuurders op de huren dit jaar te bevriezen. Kies voor je huurders, niet voor de minister. Ga naast ons staan.

Teken de petitie

Op 1 juli verhoogden de verhuurders en minister Ollongren de huren opnieuw. Dit terwijl er in de Eerste Kamer meerdere aangenomen voorstellen van de SP lagen om de huren te bevriezen. Miljoenen huurders hebben inmiddels gemerkt dat de minister dit aan haar laars lapte en huurders in de kou liet staan.

De huurexplosie komt niet uit de lucht vallen: particuliere verhuurders maximaliseren hun winsten en huurders van corporaties betalen nog steeds voor de redding van de banken in de crisis van 2008. Toen werd de ‘verhuurderheffing’ ingevoerd om de schatkist te vullen. Sindsdien betaalden zij meer dan 11 miljard euro. Nu zitten we in een wooncrisis: een goed en betaalbaar huis is steeds lastiger te vinden.

Vorig jaar voerden tientallen SP afdelingen, samen met duizenden huurders, al actie tegen deze huurverhoging. Ondanks dat er wel een huurverhoging kwam waren deze acties niet zinloos. Een aantal corporaties besloten onder druk van huurders om de huren niet of minder hard te verhogen, en ook andere politieke partijen en de minister zijn aan het bewegen. Het onderwerp staat hoog op de politieke agenda en zelfs de rechtse partijen erkennen ondertussen dat er een probleem is met de hoge huren. De markt is niet langer heilig en onze alternatieven voor genoeg betaalbare en duurzame woningen worden steeds breder gedragen.

Maar we zijn er nog niet. We kunnen onze volkshuisvesting anders organiseren. Overal in Nederland staan huurders samen op voor het recht op een betaalbaar huis, voor huizen van goede kwaliteit, voor een lagere energierekening, voor echte zeggenschap en voor veiligheid, voorzieningen en groen in de buurt. Om dit te winnen, moeten we groeien. Jij bent nodig.

Betrokken SP'ers

Sandra Beckerman