Stop de huurverhoging

0% is genoeg!

Ik sluit me aan bij deze actie van de SP, en blijf graag op de hoogte.

Om een poster te kunnen opsturen hebben we nog je huisnummer nodig.

Huurders betaalden sinds de huurverhoging op 1 juli 2020 dit bedrag

Bedrag

Stop de huurverhoging

Afgelopen jaar voerden minister Ollongren en de verhuurders de grootste huurstijging in zes jaar tijd door. De Eerste Kamer wilde toen al net als tienduizenden huurders dat de huurverhoging van tafel ging, maar verantwoordelijk minister Ollongren weigerde te luisteren.

Nu is er iets gebeurd dat een jaar geleden nog onmogelijk leek: een meerderheid van de Tweede Kamer stemde voor het SP-voorstel om alle huren in de sociale sector te bevriezen. Een groot succes voor veel huurders en een stap in de goede richting. Dit kon alleen doordat onze beweging van tienduizenden huurders het afgelopen jaar de druk flink opvoerde.

Nu is het tijd voor de volgende stap. Huurbevriezing is slechts een begin. De huren moeten omlaag. En dan niet alleen de huren van mensen in een sociale huurwoning, maar de huur van álle huurders in Nederland. En minister Ollongren moet onze motie nu uitvoeren. Daarvoor moeten we de druk verder opvoeren.

Jij bent nu nodig.

Sluit je aan

Op 1 juli verhoogden de verhuurders en minister Ollongren de huren opnieuw, tegen de zin van de huurders en de Eerste Kamer. De helft van de huurders had vorig jaar al moeite om de huur te betalen en van velen lopen de inkomsten terug. Terwijl de multinationals steun van de regering krijgen, betalen de huurders elk jaar meer. Dit moet stoppen.

De huurexplosie komt niet uit de lucht vallen: particuliere verhuurders maximaliseren hun winsten en huurders van corporaties betalen nog steeds voor de redding van de banken in de crisis van 2008. Toen werd de ‘verhuurderheffing’ ingevoerd om de schatkist te vullen. Sindsdien betaalden zij BEDRAG[bron]. Nu zitten we in een wooncrisis: een goed en betaalbaar huis is steeds lastiger te vinden.

We kunnen onze volkshuisvesting anders organiseren. Overal in Nederland staan huurders samen op voor het recht op een betaalbaar huis, voor huizen van goede kwaliteit, voor een lagere energierekening, voor echte zeggenschap en voor veiligheid, voorzieningen en groen in de buurt. Om dit te winnen, moeten we groeien. Jij bent nodig.