Meldpunt lerarenlek

Ik wil mijn verhaal doen over het lerarenlek.

Bijvoorbeeld voor journalisten of op een andere manier zou u, in overleg, wel uw verhaal willen doen.

Meldpunt Lerarenlek

Meldpunt lerarenlek

Al jaren voor de klas staan, goed zijn in je vak en daar een grote passie voor hebben, maar geen vast contract krijgen. Steeds hoppen van school naar school en telkens opnieuw moeten starten met nieuwe collega’s en leerlingen. Je plek niet kunnen vinden en daardoor uiteindelijk het onderwijs verlaten. Je zou dit niet verwachten in tijden van enorme lerarentekorten, maar het is helaas de praktijk voor een grote groep leraren die graag voor de klas had blijven staan.

Het is bizar dat gemotiveerde en goede leraren, soms na vele jaren, geen vast contract krijgen en daardoor het onderwijs uiteindelijk verlaten. Juist nu het onderwijs vanwege het lerarentekort schreeuwt om leraren, moeten we het weglekken van leraren uit het onderwijs voorkomen. Laten we het lerarenlek daarom nu aanpakken en leraren behouden voor dit prachtige vak.

De SP is daarom een meldpunt over het lerarenlek gestart. Wij willen het probleem in kaart brengen en de resultaten van dit onderzoek gebruiken om de politici en beleidsmakers in Den Haag te laten zien dat de oplossing van het lerarentekort een flinke stap dichterbij kan zijn als we de mensen waarderen die we hebben.

Ik wil mijn verhaal doen