Strijd mee tegen de macht van de banken

Ja, ik steun deze actie en blijf graag op de hoogte!

Strijd mee tegen de macht van de banken

Banken zijn in de crisisjaren overeind gehouden met miljarden euro's aan belastinggeld van de samenleving, maar ondertussen maken zij alweer torenhoge winsten en keren exorbitante bonussen uit, alsof er niets is gebeurd. Na de bankencrisis was iedereen het erover eens: dit mag nooit meer zo uit de hand lopen. Hervormingen werden door de politiek besproken en nieuwe wetten werden voorgesteld, maar er gebeurde niets. De macht van de banken over ons geld, onze economie en onze samenleving werd sterker dan ooit.

De SP strijdt voor fundamentele hervormingen van de bankenwereld. Wij willen dat er een nationale betaal- en spaarbank komt; een publieke bank waar ons spaargeld en de betaalinfrastructuur veilig zijn en waar ons geld niet wordt belegd in foute projecten. Ook strijden wij voor het toegankelijk en betaalbaar houden van dienstverlening en contant geld in de buurt. Dat staat onder druk omdat banken steeds meer filialen en geldautomaten sluiten, om meer winst te maken.

Steun deze actie en blijf op de hoogte van onze activiteiten. Strijd mee!

Ik steun deze actie!

Van wie wordt ons geld?

SP-Kamerlid Mahir Alkaya vecht al sinds zijn komst naar Den Haag voor het behoud van contant geld, maar ook voor meer kennis en kunde over digitaal geld. Zijn strijd: niet afwachten totdat ons geld niet langer van onszelf is, maar nu ingrijpen en leiding nemen in de morele en politieke keuzes die de komst digitaal geld van ons vragen. In zijn nieuwe boek 'Van wie wordt ons geld?' schetst hij zowel het ontluisterende onvermogen van Den Haag om het voortouw in de strijd te nemen, als de stappen die we collectief moeten zetten om niet voorgoed de controle over ons eigen geld te verliezen.

‘Van wie wordt ons geld?’ is in de boekhandel te vinden en te bestellen in de SP shop.

Bestel het boek hier